Naturskyddsföreningen Gotland program sommar - höst 2024

Växter i kalkbarrskog med Jörgen Peterson Lördagen 6 juli kl. 10.00 Samling vid Lergrav. Jörgen från Botaniska Föreningen tar oss med på en vandring och visar på växter i olika miljöer i kalkbarrskog. Ta gärna med matsäck. Kontaktperson Anncatrin Hjernquist tel 070 - 44 16 848.

Fjärilssaffari med Håkan Elmqvist Fredag 12 juli kl. 10.00 Samling vid P-platsen vid Buttle kyrka. Håkan lotsar oss till fina fjärilslokaler. Det finns möjligheter att se bland andra apollofjäril, dårgräsfjäril och olika arter blåvingar. Medtag matsäck. Kontaktperson Anncatrin Hjernquist tel 070 - 44 16 848.

Vad är vad på Mästermyr? Torsdag 18 juli kl. 16.00 Vi besöker olika platser på Mästermyr och pratar om platsens historia. Var låg till exempel Nyträsk? Samling vid vattenstället i Sproge/Silte där Myrvägen till Hemse möter kustvägen 140. Tag med fika. Kontaktperson: Björn Hjernquist 070 - 522 68 91.

70-årskalas i Hörsne Prästänge Söndag 18 augusti kl. 16.00 Vi firar att Naturskyddsföreningen Gotland fyller 70 år och som ägare till änget firar vi 38 år! Föreningen bjuder på förtäring och vi hittar på lite olika saker under trevliga former i vårt eget änge. Samling kl. 16. För att kunna planera maten behöver vi din anmälan senast 12 augusti. Då kan du även anmäla om du behöver skjuts eller hjälp med att hitta. Anmälan till Anders Lekander, anders.lekander@gotlandskaninen.se eller tel 0702 - 16 06 57.

Vandring i Danbo Söndagen 8 september kl. 10.00 Samling på parkeringsplatsen strax innan Grynge fiskeläge i Gammelgarn. Vi gör en vandring i ganska lätt terräng genom det fina naturreservatet Danbo som presenteras på annan plats i tidningen. Stigen går genom naturskog som domineras av tal och gran, vi ser på von Rosens tältläger och strandbod och vandrar på återvägen längs stranden på strandheden. Avslutningsvis ser vi på fiskelaget Grynge. Ta med matsäck. Ansvarig: Anders Lekander, tel 0702 - 16 06 57.

Bland svampar i kalkbarrskog med Sebastian Kirppu Lördag 5 oktober kl. 10.00 Vi ledsagas i kalkbarrskogar av skogsbiologen Sebastian Kirppu och får lära oss om denna skogstyps unika värden. 1 områdena vi besöker finns både torrare skogar och fuktigare och någon skogstyp bör ha svamp och vi förväntar oss särskilt rikedom av mykorrhizabildande svampar. Program i samarbete med Gotlands Botaniska Förening. Samling vid rastplatsen Hallute backe 500 meter SV Ljugarn i korsningen mellan väg 143 och 144. Medtag matsäck. Kontaktperson: xxxx.